Wednesday , 20 September 2017 / چهارشنبه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
آخرین اخبار
خانه » مقالات » هویت برند (Brand Identity) چیست؟

هویت برند (Brand Identity) چیست؟

هویت برند (Brand Identity) چیست؟

در این پست از سایت iiesharif.ir قصد داریم تا شما عزیزان را با هویت برند (Brand Identity) و برند سازی بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به چه زمانی باید برندمان را بازسازی کنیم؟ و بازسازی برند (Rebranding) در 6 گام  میپردازیم.

 

khooyeh brand 620x330 هویت برند (Brand Identity) چیست؟

 اینجا کلیک کنید

دوست‌تان را تصور کنید. خب چه تصوری از او دارید؟

نام او

چهره + استایل بدن + مدل مو + مدل لباس پوشیدن و… او

اخلاق او

ارزش‌ها و عقاید او

خاطراتی که با او دارید.

بی‌مهری‌ها یا لطف‌هایی که به شما داشته

و…

این موارد و چندین مورد دیگر، هویت دوست شما را در ذهن‌تان شکل می‌دهد.

 

بسیار خب، حالا برگردیم به برند. یک برند را تصور کنید.

 

نام برند

لوگو + رنگ + المان‌های تبلیغاتی + بسته‌بندی محصول و…

ارزش‌هایی که این برند نسبت به آن‌ها متعهد است.

انتظاراتی که از این برند دارید.

تعهد برند

اولین جمله‌ای که بعد از شنیدن نام این برند به ذهن‌تان می‌رسد.

و…

هویت برند (Brand Identity)، آن تصوری‌ست که شما (صاحب برند) می‌خواهید مردم نسبت به شما داشته باشند…؛ خب این جمله خیلی صحیح نیست!!!

 

جمله صحیح این است که:

 

برند شما یک هویت دارد (هویت بصری برند، فقط بخشی از آن است). حالا این هویتی که برند شما دارد، بخش عمده‌ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» را می‌سازد.

چه هویتی را برای برند خود ساخته‌اید؟

 

خب گفتیم که هویت برند شما، بخش عمده‌ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» را می‌سازد. خب شما دوست دارید چه تصوری از برند شما داشته باشند؟ هویت برندتان را همان‌گونه شکل بدهید.

 

مثلا این تصوری‌ست که مردم از برند Nescafe دارند:

تداعیات ذهنی افراد از برند نسکافه

حالا برند Nescafe در فرآیند برندینگ خود، باید خیلی مراقب هویت برندش باشد، که هیچکدام از این تداعی‌های ذهنی مردم را نسبت به برندش تغییر ندهد (مگر این که خودش عمدا بخواهد تغییری در تصور مردم بدهد).

 

چه زمانی باید برندمان را بازسازی کنیم؟

branding هویت برند (Brand Identity) چیست؟

تغییر درک مخاطب از برند: مشتریان، از هر برندی تصور خاصی دارند. گاهی اوقات، تصور مردم از برند، آن چیزی نیست که صاحب برند دوست دارد. در چنین مواردی به سراغ ریبرندینگ می‌رویم.

تغییر رفتار مصرف‌کننده: رفتار مصرف‌کننده همیشه در حال تغییر است. اگر یک شرکت نتواند خودش را با این تغییرات وفق دهد، آرام آرام ارتباط برندش با مشتری افول می‌کند و باعث حذف شدن تدریجی آن برند از گردونه رقابت می‌شود.

تاریخ انقضای لوگو گذشته: اگر لوگوی شما بیش از حد قدیمی باشد ممکن است حس نامطلوبی را به مخاطب القا کند (که انگار با یک برند کهنه‌ی پیری که دیگر قدیمی شده است طرفند!). البته اگر یک برند آنتیک باشید، شاید موضوع کمی فرق کند. اما اگر این طور نیست، به فکر چاره باشید! هر چند این موضوع فقط در مورد لوگو صدق نمی کند، بلکه تمامی المان‌های مربوط به برندینگ‌تان را شامل می‌شود.اصول و ارزش برند سازی,روش انتخاب نام برای یک برند,برندسازی,انتخاب رنگ در برند سازی,پرسنال برندینگ,مزیت های برند سازی,بازسازی برند

معانی فرهنگی منفی: گاهی اوقات (به خصوص برای برندهایی که می خواهند جهانی شوند)، این مشکل پیش می‌آید که نام برند، لوگوی آن، شعار یا هر المان دیگر آن برند، با بخشی از فرهنگ مردم تناقض داشته باشد (مثل شرکتی که مجبور شد محصولش را با نام برند پنیر کیبی به بازار ایران عرضه کند).

تغییر در خط تولید: گاهی وقت‌ها خط تولید شرکت تغییر می‌کند و خدمات یا محصولات شرکت دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود. در چنین شرایطی، المان‌های برند قبلی با شرایط جدید هم‌خوانی ندارد و بایستی در مورد برخی از آن‌ها تجدید نظر کرد.

مشکلات رقابتی: زمانی که رقبا دارند با سرعت بالایی جلو می روند و سهم بازار و سهم ذهنی بازار را درو می‌کنند، نیاز است که تفاوت به خصوصی را برای برندمان درست کنیم تا از رقبا متفاوت باشیم. این کار در اصل با این هدف انجام می‌شود که با ریبرندمان، بتوانیم برای جمعیت زیادی از بازار هدف، جلب توجه دوباره کنیم.

 

بازسازی برند (Rebranding) در 6 گام

 

گام اول: این دو دسته مشتری را فراموش نکنید (Shannon Fitzgerald)

 

گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر بازسازی برند می‌شویم که استراتژی‌های دیگر آگاهی رسانی و تبلیغات را فراموش می کنیم!

به این دو دسته از مخاطبان توجه کنید:

 

آنان که اصلا کاری به برند ندارند:

 

به عنوان یک صاحب یک کسب و کار، باید به برخی از مشتریانی که کلا هیچ کاری نه به برند دارند و نه به لوگو و نه به هیچ یک از کارهای مربوط به برندینگ شرکتتان، اهمیت بدهید (که کم هم نیستند از این دسته مشتریان).

 

برای آن ها مهم نیست که شما در بازسازی برندتان، چه تغییری (مثلا) در لوگویتان داده اید. برای آن‌ها فقط و فقط یک چیز مهم است و آن این که تغییرات برند شما قرار است چه اثر مفیدی را در زندگی آن‌ها داشته باشد.

 

(برای مثال در پروژه Rebranding بانک ملت، این بانک علاوه بر تبلیغات زیادی که برای آگاهی رسانی از ساختارهای جدید برندش انجام داد، تبلیغات گسترده ای را نیز برای نشان دادن “مفید بودن خدماتش برای مردم” و با تمرکز بر منافع مشتریان، انجام داد.)

آنان که از تغییر متنفرند:

 

با این حال برخی دیگر از مشتریان هستند که از تغییر متنفرند. هم زمان که در حال بازسازی برندتان هستید، حواستان باشد که ویژگی هایی را که مردم، بابتش برندتان را دوست داشتند حذف نکنید.

 

به مردم توضیح بدهید که آن ها همان چیزهایی را که دوست داشتند می‌توانند داشته باشند و فقط دارید امکانات جدید دیگری در اختیارشان می‌گذارید.

 

گام دوم: لطفا کارتان را به دادگاه نکشانید! (Sonia Lakhany)

 

مطمئن شوید که حق استفاده از نام تجاری منتخبتان را دارید، که مجبور به پرداخت جریمه و بازپس دادن نام تجاریتان نشوید.

 

عمق فاجعه وقتی‌ست که هزینه تبلیغات اینترنتی، محیطی، آگاهی بخشی و… را پرداخت می کنیم و در آخر می‌فهمیم که تمام تلاش‌هایمان برای شرکت دیگری بوده است!!

 

گام سوم: حضور در شبکه‌های اجتماعی (Tammy Katz)

 

مردم باید شما را در همه جا ببینند. مگر شلوغ‌تر و صمیمی‌تر از شبکه‌های اجتماعی هم داریم؟!

 

فراموشی رسانه‌های اجتماعی در فرآیند بازسازی برند، اصطلاحا “باخت خاموش” است؛ می بازید و نمی‌فهمید چرا!

مطمئن شوید که آژانس برندینگی که طرف قراردادتان است، در بحث رسانه ها و شبکه های اجتماعی، حرفه ای باشد!

 

گام چهارم: موزه را تعطیل کنید! (Zach Alam)

 

همه چیز را بازسازی کنید. موزه را تعطیل و جشنواره فناوری برپا کنید! اثرات برند قبلی و هر اتفاق قدیمی دیگر را تغییر بدهید.

 

حتی اگر لازم باشد لوگو و نام برندتان را نیز تغییر بدهید! مردم باید تفاوت زیادی را بین برند جدیدتان و برند قبلی ببینند.

 

گام پنجم: حسابی سر و صدا کنید! (Rachel Ritlop)

 

بگذارید مخاطبان و مشتریان بدانند اتفاق عظیمی در راه است. در شبکه های اجتماعی سر و صدا به پا کنید!

بگذارید مردم بدانند که در جشن بازسازی برندتان:

 

قهوه مجانی سرو میشود

یا هنرمندان محبوب حضور دارند

و یا مثلا بزرگان صنعت کسب و کارتان حضور دارند و…

کارت دعوت‌های شما باید در ذهن بینندگان جای بگیرند؛ آن‌ها را ترغیب به حضور در این اتفاق بزرگ کنید!

 

گام ششم: کارمندان را بی‌خبر نگذارید (Manika Bahuguna)

 

کارمندان خود را مطلع نگه دارید. نگذارید وقتی یکی از مخاطبان از او پرسید در شرکت‌تان چه می‌گذرد، با “نمی‌دانم” جواب دهد!

 

نیاز به اطلاع رسانی وسیع و پرهزینه‌ای نیست. فقط کافی‌ست تا:

 

بازسازی برند را برایشان توضیح دهید

اهداف جدید را روشن کنید

و همه را ترغیب به رسیدن به این اهداف کنید!

این نکته را بدانید که هر کارمند، به تنهایی خود یک رسانه تبلیغاتی قوی برای اطرافیانش است.

با ما همراه باشید تا شما دوستان را با خصوصیات  مهم جهت انتخاب یک نام تجاری موفق بیشتر آشنا کنیم.همچنین در سری مقالات برند سازی به 10 گام برتر جهت بازسازی برند میپردازیم.

 

ادامه مطلب…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*